Test woordenschat kinderen (lagere school, middenschool)

De woordentest die we ontwikkeld hebben voor volwassenen is een onverwacht succes. Na twee maanden zijn al een half miljoen tests afgelegd.

Dit laat ons toe een paar eerste conclusies te trekken. Zo bleken niet alle nepwoorden even nep te zijn. Op basis van de vele reacties die we kregen en de fouten die gemaakt werden op de niet-woorden, hebben we in twee stappen ongeveer 1.500 nepwoorden aangepast, zodat ze minder dubbelzinnig (of soms ronduit fout) zijn.

Ook bij de woorden zaten een duizendtal items die tot discussie leidden. Deze kwamen uit de Officiële Woordenlijst van de Taalunie of uit de lijst aangelegd door Open Taal en goedgekeurd door de Taalunie. Dit waren woorden die ooit gebruikt werden of op een andere manier op de lijst terechtgekomen zijn, maar nu enkel nog een spookbestaan in woordenboeken en scrabble-of wordfeudlijsten lijken te hebben. Ook deze hebben we uit de lijst gehaald en door minder dubieuze alternatieven vervangen (de lijst zullen we aan het einde van het onderzoek, in januari 2014, bekendmaken).

Een laatste iets wat we vastgesteld hebben is dat er een mooie kernwoordenschat bestaat. Zo blijken 14 duizend woorden door zo goed als iedereen gekend te zijn, en 20 duizend woorden door meer dan 97.5% van de deelnemers. Dit bracht ons op het idee om een jeugdversie van de test uit te brengen. Deze test bevat de 20 duizend woorden die door bijna iedereen gekend zijn (en dus voor kinderen interessant zijn om te leren) in plaats van de volledige lijst met 52 duizend woorden. Op die manier kunnen kinderen een hogere score behalen en worden ze niet geconfronteerd met woorden die door bijna niemand gekend zijn.

We denken dat de kindertest moeilijk genoeg is voor de lagere school en de middenschool. Hoe jonger het kind, hoe minder woorden het zal kennen (iets wat we nauwkeuriger in kaart hopen te brengen). Deze test is in de eerste plaats bedoeld als een spel (ouders mogen gerust meedoen en de woorden voorlezen; de test kan ook in groep of met een volledige klas gedaan worden). Verder zal hij wellicht ook interessant zijn voor leerkrachten en logopedisten omdat ze op een paar minuten tijd een mooi beeld krijgen van de woordenschat van een kind.

Er zijn 300 verschillende versies van de test. Hij kan dus meerdere keren afgelegd worden met telkens andere woorden (bijv. bij een onverwacht resultaat of gewoon omdat het leuk is om nieuwe woorden te leren). Reacties kun je kwijt op deze website. Zoals bij de volwassen versie, zal daar rekening mee gehouden worden.

Meer uitleg vind je in dit artikel van de Volkskrant.

Wim Tops (2014) heeft een eerste onderzoek over de bruikbaarheid van de test gepubliceerd. Hieruit blijkt dat de test probleemloos 2x afgenomen kan worden en een goede paralleltestbetrouwbaarheid heeft. De resultaten vind je hier.

Comments are closed.